Jak je snídaně důležitá...

14. června 2008 v 6:36 | Angelina
Kolik Čechů snídá?
Podle výzkumů snídá 77% lidí (chvályhodné), 9% se odbude ranní kávou a 15% nesnídá vůbec.
Lidé, kteří nesnídají, riskují

  • tloustnutí
  • menší soustředěnost během dopoledne
  • riziko chvatného pozření čehokoli, hlavně sladkostí nebo pečiva, které sice rychle zasytí, ale z nutričního hlediska jsou zcela nevhodné
Proč snídat?
Po probuzení, kdy se náš organismus postil 10-12 hodin, potřebujeme doplnit energii. Dalším důvodem je rozdělení denní dávky kalorií mezi nejméně tři jídla: snídaně by z ní měla ukrojit 20-25%, oběd 40% a večeře 35-40%. Je-li snídaně nedostatečná, tělo si řekne o přísun dalších kalorií v průběhu dne, což z hlediska spalování energie není tak výhodné. Kalorie konzumované večer mají tendenci být ukládány " na horší časy". A potvrzují to i studie: většina obézních dětí nesnídá.
Zdraví - základem je vyvážená snídaně
  • Hydratace v podobě nápoje: káva, čaj, voda...
  • Vápník /mléčný výrobek/: mléko, jogurt, sýr. Ze sýrů vyberte raději typ lučina nebo cottage než tavené /příliš mnoho soli a fosforu, hlavně pro děti/. Tvrdé sýry nebo cammembert jsou zase zbytečně tučné.
  • Glycidy /obiloviny/ - chleba, cereálie, tousty. Doporučují se spíše celozrnné výrobky, které pomaleji uvolňují energii, a tedy déle zasytí.
  • Vitamíny: ovoce, zelenina. Je zdrojem vitaminů a minerálů, ale i vlákniny, která zpomaluje vstřebávaní cukrů a prodlužuje pocit sytosti.
  • Můžeme přidat i trochu marmelády, čokolády nebo másla a nemusíme se bát ani bílkovin v podobě šunky nebo vajíčka.
Není snídaně, jako snídaně !!
Snídaně může mít mnoho podob - od takzvané kontinentální, která se většinou skládá z nápoje a pečiva s medem nebo marmeládou, až po tu nefalšovanou anglickou s fazolemi, smaženými vejci a slaninou. Ta se ale asi nestane běžnou součástí všedního rána. Ale o víkendu, v rodinném kruhu, proč ne...
Tip pro požitek ze snídaně - domácí pečivo
K rannímu usednutí ke stolu vás taky navnadí domácí pečivo, zvlášť když ho dáte po ránu rozpéct do trouby a ono provoní celý byt. V kombinaci s domácí marmeládou vám taková snídaně zvedne náladu na celý den. Jedno ale musí splňovat každá snídaně: dostatek času.
Jídlo nehltejte, vychutnávejte si jej!
Jídlo ve spěchu s pohledem upřeným na hodinky, rozhodně si domácí briošku nevychutnáme, spíše se jí zalkneme. Proto se vyplatí nastavit si budík o 15-20 minut dřív a snídani si opravdu užít.
Pro ty, kteří ráno nemají hlad ...
Možná patříte mezi ty, kteří po ránu nemají na jídlo ani pomyšlení. Ale i vy potřebujete energii jako všichni ostatní. Řešením je odložit snídani o 1-2 hodiny. Po probuzení byste měli nicméně něco vypít.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 slimmy slimmy | Web | 14. června 2008 v 8:05 | Reagovat

To je pravda , snídat se musí !

2 Gorgon Gorgon | Web | 14. června 2008 v 9:10 | Reagovat

Jasně že :-P snídaně grunt

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.