Vady nejen na kráse...

21. července 2008 v 6:36 | Angelina
Třepí se Vám nehty, padají Vám vlasy, máte suchou kůži či se Vám tvoří "koutky" na rtech? Přemýšleli jste, co se za těmito příznaky a mnohými dalšími může skrývat? Možná Vám jen Vaše tělo dává signály, že mu "něco" chybí. To "něco" obvykle bývají jednotlivé vitaminy, minerální látky, ale také bílkoviny nebo esenciální mastné kyseliny. Zkuste se zamyslet, zda Vám právě tyto látky v jídelníčku nechybí - k tomu Vám pomůže i naše tabulka.
Nedostatek konkrétní látky, vyvolává specifické příznaky. A tak lékař při jednom pohledu na Vás může hned poznat, co Vašemu tělu schází. Ovšem někdy se za danými potížemi může skrývat i něco jiného, a proto se často při podezření deficitu lékaři opírají i o laboratorní či anamnestická data, která podezření mohou potvrdit či vyvrátit.

Nejvíce ohrožené skupiny lidí

Jsou určité skupiny obyvatelstva, kterým hrozí nedostatek různých nutrientů více než ostatním. Je to způsobeno např. zvýšeným nárokem v období rychlého růstu, také v těhotenství či kojení, nedostatečnou stravou (u anorexie), při nevhodně sestrojeném jídelníčku u vegetariánství a především u veganství a také u starších osob, kdy je důvodů k deficitu více. Poté konkrétně lidé s různými onemocněními, zejména v souvislosti se špatným vstřebáváním látek (Crohnova choroba, celiakie). Výjimkou nejsou ani deficity, které jsou způsobeny užíváním různých léků (některá antibiotika či antikoncepce a další).

Tabulka

V tabulce můžete najít nejčastější příznaky nedostatku spolu s nutrienty, které je mohou způsobit. Samozřejmě, jak bylo řečeno, někdy symptomy mohou být vyvolány i úplně jinými chorobami či vlivy (mechanickými, fyzikálními, chemickými, biologickými).
část těla
příznak
nedostatek
vlasy
padání vlasů, lomivé a suché vlasyenergie, bílkoviny, zinek, železo, biotin
nehty
šikmé rýhy
třepivé či lomivé
bílkoviny
zinek, železo
prsty
paličkovité
železo
kůže
celková bledost
suchá kůže, tvorba šupin
zhoršené hojení ran
petechie, ekchymózy
dermatitida
železo, vit. B12, kyselina listová
vit. A, zinek, esenciální mastné kyseliny
zinek, vit. C, bílkoviny
vit. K, vit. C
vit. B1, B2, B3, vit. A, zinek, esenciální mastné kyseliny, bílkoviny
oči
suchost spojivek
zánět spojivek
zhoršená adaptace na tmu
vit. A
vit. A, vit. B12
zinek, vit. A
ústa
angulární stomatitida (tzv. ústní koutky)
glositida (zánět jazyku - puchýřky, eroze)
lesklý hladký červený jazyk
krvácení z dásní
železo, vitaminy B-komplex
vitaminy B-komplex (hlavně vit. B2 a vit. B12, železo, kys. listová
železo
vit. C
končetiny
edémy (otoky)
bílkoviny
kosti
osteoporóza
vápník, vit. D, sluneční záření
další symptomy
anémie
amenorea (úplné vymizení menstruace)
zácpa
zvětšení štítné žlázy
železo, vit. B12, kys. listová, měď
ener­gie, bílkoviny, železo
vláknina, voda
jód
Abyste všem příznakům snáze předcházeli, snažte se jíst co nejpestřejší stravu. Nejlépe se vyvarujte jednostranným "dietám", které vylučují jakoukoliv skupinu potravin. Pamatujte, žádná potravina není nezdravá, nezdravé je až jejich množství.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Celia Club Rokycany os Celia Club Rokycany os | Web | 3. ledna 2010 v 19:13 | Reagovat

Omlouvám se za reklamu. Bližší informace o celiaki a bezlepkové dietě najdete na našich stránkách.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.